tisdag 25 maj 2010

Kost och humör


Kost och humör

Mina erfarenheter är att kosten har en enorm påverkan på ens livskvalité och humör. Jag är mer eller mindre nästan alltid i ”diet-mode”, dvs jag är i ett måttligt svältande tillstånd. Inget farligt i sig, det är så man förlorar kroppsfett och det är ett nödvändigt ont om man vill se awesome ut naken :D. Mental skada från att ha varit en fattie-boy.

Är det nåt jag förstår så är det humörsvängningar och hur ofattbart mycket kost, träning, ja i princip hela ens livsstil påverkar ens humör.

Jag kan omöjligt sammanfatta ALLA mina erfarenheter men i ca en vecka har jag legat på kcal-balans eller på överskott vissa dagar(samma matvaror som under dietandet dock för de mesta). Överskottet har dock mest varit kolhydrat, inte ahlgrens bilar eller skumbananer(okej lite då) utan mest stärkelse i form av ärtsoppa, havregryn, musli och såna grejer och jag har märkt att mitt humör varit ovanligt nere. Känns helt ologiskt, svältande är plågsamt i längden men måttliga överskott/kcal-balans borde inte göra så här mycket tycker jag?

Enda skillnaden sen lite över en vecka tillbaka är att ja käkar mer, negativa tankar har inte ökat och jag har t.om jobbat mycket mentalt med mig själv senaste månaden utöver det vanliga(försöker bli mer zen, google it!). Men hela veckan har det liksom legat ett dimmigt väder över mitt humör som influerar varenda tanke och känsla i princip.

Jag har mina hyfsat vetenskapliga teorier kring vad som kan ha bidragit till detta. Glukos(blodsocker, bl.a stärkelse-kolhydrat omvandlas till det) har någonting med ökad serotonin-mängd i hjärnan som är en känd signalsubstans som reglerar humör och vakenhet. Överskott av serotonin i hjärnan har jag för mig kan göra en extremt trött och för mig skumt nog hungrigare. Inte sugen på godis utan dagen/dagarna efter kolhydrats-överskott känns det som jag behöver äta mer mat vilket jag vet att ja inte behöver kcal-mässigt.

Inte alls någon expert på ämnet men ja vet att min proteinrika föda ger mig mycket av bl.a aminosyran tryptofan som omvandlas till serotonin också. Oavsett så mår jag mycket bättre på högt protein-intag o lagomt med kolisar. Ska inte försöka va för vetenskaplig för neurologi är så ofattbart komplicerat att jag inte ens orkar djupdyka i det ordentligt. En del mår bättre på ena dieten medans den andra på mår piss. Jag mår värdelöst på inga carbs(och högt protein-intag, på lägre så går ja in i ketos och är milt euforisk konstant), bäst på lagom mängd men ligger ja på för högt en längre period blir ja bara sömnig och mår sämre. 

Fettet verkar inte göra nånting för mig humörsmässigt mer än att för fettsnål kost smakar plywood och för mycket gör mig fet. Lagom mängd håller mig mättare lite längre men i princip äter ja nog rätt lite fett, gissar kanske på 15-30% nånstans. Ibland lite högre om ja lessnar på min rätt fettsnåla kost, då blir det mindre kolhydrat också. Kanske värt att skriva en journal över vad ja äter och hur mycket aktivitet jag har så ja kan pricka rätt med kost och träning för optimalt humör. 

Högt protein-intag(minst 3g/kg för mig) verkar va melodin som funkar bäst för mig och måttligt med kolhydrat och refeeds vid behov.
Kommer inte på något mer att skriva just nu men det är helt klart ett intressant ämne, att mat kan påverka humöret så mycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar