fredag 14 maj 2010

2 böcker jag rekommenderar för dietare/bantare





Den första jag rekommenderar heter "The Rapid Fat Loss Handbook" och är i princip en bok om hur man krasch-dietar(dvs du vill förlora MAXIMALT med kroppsfett på så kort tid som möjligt) på ett vetenskapligt sätt. Lyle Mcdondald(författaren) är den absolut mest kända författaren för de som hängt på internet och har lärt sig hur man dietar och lyckas(jag har gjort så mycket fel genom åren, hade det inte varit för Lyle hade jag inte varit där jag är idag kroppsmässigt och mentalt).


Jag tror den är relativt lättläst för de oinsatta(lite grundkunskaper underlättar dock) och poängen med boken är vad alla med smått överviktiga(vad nu det är) vill ha. Extrem fettförlust och med denna dieten behåller man troligtvis så mycket muskler man kan göra(dvs om du tränar som boken förespråkar, tungt med låg träningsvolym). Dieten fungerar nog allra bäst för de som är tokfeta, tänk dig sumo eller sumo-light.

Det här är inget för den som inte har självdisciplin, det är en extremt tuff diet som jag själv har kört 2-3ggr under korta perioder när jag fuckat upp och hetsätit upp mig i vikt.

Här är lite mer information om boken:
http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/is-rapid-fat-loss-right-for-you.html




Den andra boken jag rekommenderar är "A guide to flexible dieting" som är en bok om de psykologiska aspekterna av diet och livsförändringar(man måste iaf behålla några av beteendena från den nya dieten om man vill behålla sin nya kropp). Boken är lättläst och innehåller inte extremt mycket vetenskapstermer vilket gör den enkel för de flesta. Mentala aspekten glöms alltid bort när det egentligen är den absolut mest viktiga när det kommer till dietande då det är du och din hjärna som måste göra dom här förändringarna. Lyle går igenom varför folk misslyckas med dieter och sväller upp som ballonger efter bantningen är över, det har med en alltför perfektionistisk attityd till dietande(dvs bara kortsiktigt tänkande). Det var tack vare den här boken jag tog mig i extrem form(extrem för mig iaf) för första gången 2009(jag började med träning och dietande 2004 och med väldigt kortvariga resultat kroppsfettmässigt).

Lyle ger praktiska tips och upplägg både för s.k "free meals" som egentligen bara är en måltid som tillåter dig att äta vad du vill under en kort tid(inte för extrem måltid, detaljerna står i boken) och s.k "structured refeeds" som i princip är extrem/måttlig överätning av kolhydrat(nu får alla low-carb anhängare hjärtattack) och då primärt av stärkelse a la potatis, bröd, pasta osv. Lite sockergodis är okej men för mycket skapar problem när de kommer till fettuppgång under överätandet(fruktos i övermängd är boven här). Anledningen till att man kan komma undan med överätning av stärkelse-kolhydrat är att vi lagrar kolhydrater i muskelmassa och levern(fruktos får bara plats här dock) och är man relativt eller helt tömd kan man överstiga ens dagliga energiförbrukning med många tusen kcal och ändå inte öka märkbart i fett(finns vissa undantag vilket Lyle går igenom i boken).

Dom här två böckerna ger en grym kombination för de som vill förlora kroppsfett snabbt och behålla vett och må hyfsat bra överlag.

Lite info om boken:

Här är Martin Berkhans produkt-recensioner som inspirerade detta inlägg. Det kan finnas annat intressant för den kroppsintresserade här: http://leangains.blogspot.com/search/label/Product%20Reviews

That is all :) 

Mvh Rory

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar