tisdag 7 september 2010

180 grader vändning i planerna

Jahapp, efter att ha frossat i godis och whatever ja nu åt i förrgår så insåg jag hur lite jag faktiskt bryr mig om att öka i styrka och muskelmassa. Missuppfatta mig inte nu, jag älskar att bli starkare och större men rent realistiskt är jag redan så pass stor och stark att alla gains jag får kommer vara långsamma(om jag inte börjar tokbulka vilket inte finns på min tankekarta ens). 

Min besatthet i många år har varit att bli superhård, tävlingshård. Jag ska inte tävla, jag älskar looken, huden sitter slickad kring muskelfibrerna. Har varit i närheten av uberform men inte nått mitt ultimata mål helt. Tills jag nått mitt ultimata mål kommer hungern att nå dit alltid finnas och så himla fet är jag inte nu att jag inte kan komma dit inom en längre tidsram med delmål(9%bf på Fitnessfestivalen är mitt mål).

Leangains handlar om att öka fettfritt, eller så nära inpå fettfritt som möjligt och det är roligare om man redan är redigt hård(which I'm not, gissar att jag närmar mig 14-15% bf). Lyle Mcdonald tycker att 15%bf är så maximalt tjock man bör vara om man är mån om att öka mest i muskelmassa då de hormonella förutsättningar försämras ju fetare man blir(men kcal-överskott är positivt). Insulin-resistensen ökar ju fetare man blir och mer kcal partitioneras ut till fettceller istället för musklerna ju tjockare du blir. Ett komplicerat ämne värt en artikel i sig(men de bästa artiklarna finns redan skrivna om detta).

Så på torsdag börjar jag en s.k PSMF(Protein Sparing Modified Fast) som är ett fancy namn för att bara käka protein + några tillskott. Mitt mål är att försöka köra i 12 dagar(vilket är maximal tid för min kategori enligt Lyles bok Rapid Fat Loss). Tömningsträning(minst 4 set 12-15 reps per muskelgrupp) för att tömma glykogendepåer och snabbt sätta kroppen i ett fettoxiderande(förbrännande) tillstånd och för att snabba på keton-bildningen(vilket är ett krav för att jag ska kunna orka med så lite kcal som 1000kcal/dag i 12 dagar).

Sist jag befann mig i "ketos" var jag milt euforisk dygnet runt och hade noll aptit(en övergående effekt troligtvis) men detta är nyckeln för att jag ens ska orka kunna köra denna diet. Om aptiten blir för jävlig har jag några aptitdämpare i bakfickan men min primära plan är nog att vara så busy och social som möjligt så jag inte hinner tänka så mycket på hungern.

Exakta siffror har ja inte räknat än men ca 1500kcal i underskott per dag(minst) och jag kommer att använda ett par tillskott för att öka på denna siffran lite. Kardio kommer vara minimal, högst 20-30 min 3-4ggr i veckan. På fyra dagar kommer jag ha förlorat ca 1kg kroppsfett, troligtvis mer iom att jag brukar vara konservativ med mina uträkningar och var kcal tas kan variera under vissa förutsättningar.

Muskelförlust är jag inte rädd för. Jag har gjort extrema dieter förr och behållit musklerna(iaf styrkan), även om lite muskler förloras kommer det vara minimalt med extremt tung träning 1-2 ggr i veckan. Muskler kommer ihåg tidigare fitnessnivå (muskelminne, googla det, forskare har kommit på hur det fungerar) så jag kan snabbt bygga tillbaks gamla muskler.

Det svåra är väl att lägga ut bilder och mått här vilket gör mig mer tvungen att verkligen anstränga mig så jag lyckas. Före och efter-bilder ska tas hemma under liknande ljusförhållanden. Ska försöka ta mått kring höfterna för det är där de kommer märkas mest. Styrkestats ska jag mäta imorgon eller på torsdag.

Mer info, detaljer och loggar kommer när sakerna börjar rulla igång. Sayonara!

http://www.leangains.com
http://www.bodyrecomposition.com
http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

/Rory

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar